De zomer reikt weer richting het einde… De dagen worden korter… Pepernoten liggen al in de supermarkt…
Tijd om weer regelmaat in werk, (schoolgaande) kinderen, hobby’s, sociale contacten en natuurlijk eet- en beweegpatroon te krijgen. Hoe doe je dat?

Hier volgen 6 tips om weer regelmaat te krijgen in je eet- en beweegpatroon:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Stipt op nummer 1 staat Bewustwording. Wordt bewust van wat gezonde voeding en regelmatige lichaamsbeweging met je doen. Niet alleen op korte termijn, maar ook op lange termijn. Zo wordt je niet alleen fitter, sterker en energieker, maar het doet veel meer dan dat. Teveel om op te noemen, maar een kleine greep: Het zorgt voor goede doorbloeding, verbetert verteringsstelsel, versterkt en verstevigt botten, ontwikkeling spiermassa betekent betere en snellere (vet)stofwisseling etcetera….
  2. Houd het simpel: Maak afspraken met jezelf en/of met je partner. Bijvoorbeeld, doordeweeks enkel gezonde kost; ‘s weekends een lekker biertje/wijntje, koekje of chocolaatje heb je dan wel verdiend en geniet er ten volste van! Zo houd je het ook langer vol!
  3. Houd het haalbaar: Stel je doelen niet direct te hoog, maar maak kleine stapjes. Begin bijvoorbeeld met 2x in de week 10min joggen en breid dit langzaam uit. Stel een doel, waarvan je zéker weet dat je het gaat doen. Je zult merken dat je stiekem zelfs iets meer gaat doen! Ook houd je hiermee langer vol en vergroot je de kans op het werkelijk doorbreken van (ongezonde) gewoonten!
  4. Ga niet op een crashdieet! Dit is precies waar het jojo-effect vandaan komt. Ze vertragen je verteringsstelsel, waardoor je extra hard zult aankomen zodra je weer ‘normaal’ gaat eten.
  5. Maak een weekplanning! Kook direct voor 2 dagen, zodat je in no-time een gezonde maaltijd op tafel hebt voordat je gaat sporten. Zet 1x per 2 weken of per maand een recept met een onbekend gezond ingrediënt op tafel. Er zijn miljoenen lekkere recepten te vinden op het internet. Hiermee vergroot je je eigen recepten verzameling én word je ook nog eens heel creatief in de keuken. Leuk om je partner of vrienden mee te verrassen.
  6. Maak tijd. Klinkt simpel, maar we zijn toch geneigd om bij een strakke tijdsplanning de tijd te korten op het koken of het sportmoment te skippen. Dit is zonde, want je houd meer energie en uiteindelijk dus tijd over na een lekker en gezonde maaltijd of sporten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu